Vilkår og betingelser

Tak for dit besøg hos Alensa.dk. Alensa.dk er en del af Alensa-netværket og leverer originale kontaktlinser af høj kvalitet og lignende produkter i hele Europa. Denne side indeholder alle retningslinjer, betingelser og vilkår, som du, forbrugeren, køberen og brugeren af Alensa.dk's webbutik accepterer, når du bruger vores hjemmeside og når du handler her. Når du bekræfter et køb på Alensa.dk vil du se et afkrydsningsfelt, som angiver, at du har læst og forstået disse vilkår og betingelser, og at du derfor accepterer dem. Flere oplysninger eller yderligere forklaringer findes på forskellige informative sider hos Alensa.dk. Vi forbeholder os retten til at henvise dig til yderligere informationer som kan findes på disse sider og antager at kunden har læst og forstået dem.

Navigation

  1. Indledende bestemmelser
  2. Registrering og drift af vores webbutik
  3. Brug af vores hjemmeside og tilbud
  4. Købsaftaler og fakturering
  5. Betalinger og priser
  6. Problemer med betaling
  7. Leveringspriser og andre leveringsbemærknin­ger
  8. Leveringstider og information om levering af varer som ikke er på lager
  9. Problemer med levering
  10. Garanti, bytte og retur
  11. Klager over varer og tjenesteydelser
  12. Alternative konfliktløsninger
  13. Tilbagetrækning fra kontrakten
  14. Privatpolitik
  15. PriceRunner Købsgaranti

Indledende bestemmelser

Disse Vilkår & Betingelser gælder ved køb hos webbutikken Alensa.dk.

Disse Vilkår & Betingelser definerer og specificerer kontraktforholdet mellem køberen og sælgeren. Alle kontraktmæssige forhold er underlagt lovgivningen for Tjekkiet. Hvis kontraktpartiet er en forbruger, er alle forhold, der ikke er reguleret hermed, omfattet af den tjekkiske borgerlige lov (Act No. 89/2012 Coll.) og forbrugerbeskyt­telsesloven (Act No. 634/1992 Coll.). Hvis den del, der indgår kontrakten, er en virksomhed, er alle forhold, der ikke er defineret her, omfattet af den tjekkiske handelslov (Act No. 513/1991 Coll.), alt som rettet.

Vilkår og betingelser gælder ikke i tilfælde, hvor køberen er en juridisk person eller en person, der handler inden for rammerne af sit erhverv eller sit eget fag, når han bestiller varer. Varer købt på Alensa.dk er ikke beregnet til genforhandling. Sælgeren udsteder ikke fakturaer uden moms. Køberen må kun købe en mængde varer, der svarer til et normalt behov.
Hvis køberen bestiller eller køber en mængde varer, som sælgeren, baseret på tilgængelige oplysninger, vurderer som beregnet til genforhandling, forbeholder sælgeren sig retten til at annullere ordren. Hvis der allerede er indgået en købsaftale, har sælgeren ret til at trække sig tilbage fra købsaftalen. I dette tilfælde vil køberen og sælgeren gensidigt refundere alle gennemførte transaktioner.


Tilbage til navigationsmenuen

Registrering og Drift af Alensa.dk

Alle produkter og tjenester er leveret af den primære operatør i Alensa netværket. Vores logistikcenter findes i Tjekkiet. Vores hjemmeside Alensa.dk drives af Alensa s.r.o., som er registreret ved følgende adresse:

Alensa s.r.o.
Českomoravská 2408/1a
190 00 Praha 9
CVR nummer: CZ27179681

Varemærket Alensa, samt alt indhold på hjemmesiden og Alensas udgivne reklamemateriale er intellektuel ejendomsret til Alensa-netværksforeta­gendet og er beskyttet af ophavsretlige love.

Tilbage til navigationsmenuen

Brug af vores hjemmeside og tilbud

Kunden kan bruge vores hjemmeside som gæst eller registreret bruger. Kunden er forpligtet til at bruge vores hjemmeside ansvarligt og korrekt, og overholde vores vilkår og betingelser. Hvis der er tale om misbrug, kan Alensa forbyde brugeren midlertidigt eller permanent at bruge vores hjemmeside og tjenester.

Korrekt brug af vores hjemmeside

Alensa.dk tillader kun kunden at bruge vores hjemmeside til lovlige formål:
- Lokal, national, og international lov må ikke brydes - Skade, svig og uautoriseret reklame i enhver form er forbudt - Seksuelt eksplicit indhold eller indhold, der er hadsk, voldeligt, diskriminerende, chikanerende, osv. er forbudt - Anvendelse af falsk identitet er forbudt


Brugerne må godt tilføje kommentarer på vores hjemmeside. Kommentarerne må ikke være skadelige for vores eller andres omdømmer og de må heller ikke være beregnet til at vildlede eller chikanere andre brugere.

Kriminelle lovovertrædelser og teknisk misbrug

Brugerne må ikke indføre vira eller noget som helst teknologisk skadelig software på vores hjemmeside, og de må heller ikke udføre digitalt angreb på vores webside og vores servere. Disse former for misbrug er set som kriminelle lovovertrædelser og vil derfor bilve anmeldt til politiet. I sådanne tilfælde, vil Alensa samarbejde med myndighederne og vil angive alle informationer de får brug for, til fuld retsforfølgelse under loven.

Alensa vil ikke blive holdt ansvarlig i tilfælde af, at vores hjemmeside lider skade fra ondsindet software eller digitale angreb.

Korrekt brug af rabatkoder og andre kampagnekoder

Vores henvisningsprogram (forhandler rabatkode system) er ikke længere tilgængeligt, da det blev afsluttet d. 31.12.2018. Overskydende kredit forbundet med dette program vil være gyldigt indtil det er taget i brug.

For at forhindre misbrug kan kun én rabatkode aktiveres på ethvert givet tidspunkt. Rabatter kan ikke kombineres. For at kontrollere, hvilken kode du i øjeblikket har aktiveret eller for at erstatte en aktiv kode med en anden rabatkode, skal du blot gå videre til feltet "Kupon/rabatkode" i din indkøbskurv.

Varer der er i tilbud, er ikke berettiget til yderligere rabatter. Et nedsat produkts pris er streget ud og erstattet af en nedsat pris. Det er ikke muligt at anvende rabatkoder eller yderligere rabatter på denne slags produkter.

Kredit (bonuspenge, der kan bruges til ordrer fra vores butik) vil blive tilføjet til din brugerkonto og vil automatisk blive trukket fra din næste ordre, der opfylder det krævede minimumsbeløb. Kredit kan ikke omdannes til en tilbagebetaling af penge.

Tilbage til navigationsmenuen

Købsaftale

Kontrakten anses for at være indgået, når køberen bekræfter sin ordre i den ordreformular, som er tilgængelig online. Ved at bestille en ordre hos Alensa.dk, erkender køberen at vedkommende har læst disse vilkår og betingelser og overholder dem. Ved at gennemføre et køb og ved at tjekke boksen af på din ordre bekræfter du at du har læst og forstået vores vilkår, at du har lovlig alder til at indgå en bindende kontrakt og har en gyldig recept for de linser du bestiller. Du bekræfter herved, at de oplysninger du giver er gyldige, og præcis som ordineret af din optiker. Du bekræfter også, at din recept er mindre end 12 måneder gammel, som påkrævet af den Danske lov. Du, kunden, giver dit samtykke til vores kontakt med din øjenspecialist for at bekræfte dine receptoplysninger, hvis det bliver nødvendigt. Du forstår, at det er dit ansvar at gennemgå regelmæssige øjenundersøgelser og opretholde en opdateret recept. Alensa.dk er ikke ansvarlig for eventuelle konsekvenser som følge af afvigelse fra din recept.

Købsbevis & faktura notater

Hvis køberen ikke udtrykkeligt nævner i feltet "Bemærkninger til Sælgeren" at han kræver en udskrevet faktura og en indlægsseddel, accepterer han, at de kun vil blive leveret i elektronisk form. Fakturaer kan downloades fra brugerens personlige profil på Alensa.dk i oversigten "Mine ordrer" efter en ordre er afsendt. Derudover kan fakturaer altid opnås ved at kontakte vores kundeservice. Køberen har muligheden for at skelne leveringsadressen fra faktureringsa­dressen og vedhæfte en notat hvis nødvendigt, i ordreformularen. Disse detaljer indgår derefter automatisk i skatte-dokumentet.

Alensas adresse på fakturaer vil altid være adressen på vores hovedoperatør. Den kan ikke ændres til en lokal adresse. Hver faktura vil have datoen for dagen ordren er sendt og ikke dagen ordren er lavet. Fakturaens dato må ikke ændres af Alensa. Kunden må godt inkludere yderligere oplysninger i fakturaen, som for eksempel sin fødselsdato eller navnet til et barn – det skal gøres i feltet "Bemærkninger til Sælgeren" når ordren er lavet. Fakturaer vil ikke blive ændret.

Alensa giver kunderne en faktura per ordre. Hvis kunden får brug for flere eller forskellige fakturaer, skal vedkommende oprette flere forskellige ordrer på vores hjemmeside.

Gavekortet (i det følgende benævnt "Voucher") udstedt af Sælger er værd det beløb, der er angivet på værdibeviset. Værdibeviset er i elektronisk form i PDF-format, som Køber vil modtage på e-mail efter betaling er krediteret Sælgers konto. Hver voucher har en unik kode, er tidsbegrænset og kan kun indløses i alensa.dk e-shoppen. Værdibeviset kan ikke ombyttes til penge. En ubrugt voucher kan ikke ombyttes til en anden eller kompenseres på anden måde. I tilfælde af annullering, krav eller fortrydelse af købskontrakten af ​​en ordre betalt af voucheren, refunderes beløbet betalt af voucheren i form af en kreditering til kundekontoen hos den køber, der har indløst voucheren.
Advarsel:
Værdibeviset kan kun betales ved kontantfri transaktion.
Værdibeviset kan ikke betales med efterkrav eller kundekredit.

Tilbage til navigationsmenuen

Betalinger og priser

Du kan vælge mellem disse forskellige betalingsmetoder for at fuldføre din ordre:

  • Bankoverførsel: Konto oplysningerne vil blive vist efter din ordrebekræftelse
  • Kreditkort: Mastercard, Maestro, Visa, Visa Electron, Visa Dankort
  • PayPal
  • Betaling med gavekort
  • Klarna

Sikker betaling

Alle betalinger vil blive udført på en sikker og forsvarlig måde. Dine personlige oplysninger vil kun blive brugt til at etablere betalingen og vil ikke blive videregivet til en tredjepart.

Online betaling

Hvis du vælger at betale online med kreditkort eller debitkort, vil du blive videreført til vores partners sikre hjemmeside, hvor du kan udfylde dine oplysninger, for at gennemføre betalingen. Alle oplysninger er forsvarligt krypterede. Vær opmærksom på at dette sikre betalingslink kun er tilgængelig i begrænset tid. Hvis tiden er udløbet, kan du få adgang til din ordre via din personlige konto på vores hjemmeside og forsøge at betale igen. Hvis du gerne vil betale med Paypal, vil du blive henvist til Paypals sikre betalingsside. Hvis Alensa skal refundere dig, vil dette ske automatisk.

Betaling via bankoverførsel

Hvis du vil gerne betale via bankoverførsel, vil du se vores konto oplysninger lige efter du har bekræftet din ordre. Denne information kan også findes i den bekræftelsesmail du får, når du har placeret din ordre. Vær opmærksom på at det kan tage op til 4 dage indtil betalingen bliver verificeret. Din ordre vil derfor først blive sendt ud til dig når vi har fået regnskabsafde­lingens bekræftelse om pengeoverførslen. Hvis du vil gerne få din pakke tidligere, kan du sende os en bekræftelse om din betaling udstedt af din bank, i PDF format, til vores e-mail adresse: info@alensa.dk.

Vores kontooplysninger til bankoverførsel
Att.: Alensa, s.r.o.
Bank: Citibank
IBAN: DK4351000117024008
BIC / SWIFT: CITIDKKX
bankkontonummer: 117024008
bankkode: 5100

Skriv venligst dit ordrenummer under bemærkninger eller i kommentarfeltet. Hvis Alensa skal refundere dig, skal du give os alle de påkrævede oplysninger, så vi kan lave en returseddel.

Betaling med gavekort

Betaling med gavekort er kun muligt med en voucher købt i alensa.dk e-shop. Hver voucher har en unik kode og er begrænset i tid. Når køberen vælger at betale med voucher, skal køber indtaste den unikke kode fra voucheren i feltet "Rabatkode" i sektionen "Kurv" ved afgivelse af ordren. Kuponen kan kun indløses ved et engangskøb, i dets fulde beløb. Hvis værdien af ​​købet overstiger værdien af ​​værdibeviset, betaler køber kun forskellen. Betaling af saldoen er underlagt vilkår og betingelser for transaktionen, se Betalingsmulig­heder. Kuponen kan bruges til at betale for alle varer eller tjenester, der tilbydes af e-shoppen.
I tilfælde af manglende accept af en forsendelse betalt af Voucher, returneres forsendelsen til Sælger. Sælger vil annullere Købers ordre og købesummen refunderes. I dette tilfælde tilbageføres værdibeviset til Købers kundekonto i form af en kredit. Hvis købet er betalt med en voucher og midler (top-up), kan køber beslutte, i hvilken form de ønsker at returnere top-up (til købers bankkonto eller også som kredit til kundekonto).

Klarna

Klarna er en betalingstjeneste, der muliggør elektroniske betalinger på internettet. For at betale for varer med denne betalingsmetode skal du have Klarna-appen installeret.

Køber Hvis køberen vælger denne betalingsmetode, administrerer han/hun sin betaling for varerne i Klarna-applikationen.

Priser hos Alensa.dk

Alle produkt- og leveringspriser vist på webbutikken inkluderer moms. Hver reklame og rabat er gyldig så længe de kan ses på alensa.dk hjemmesiden. Operatøren forbeholder sig ret til at rette prisen på varer inden afsendelse, hvis det konstateres, at varen blev tilbudt til en forkert pris. I så fald skal kunden informeres om den korrekte pris, og kunden skal acceptere prisjusteringen. Hvis kunden ikke accepterer prisjusteringen, vil der ikke blive indgået en købsaftale, og ordren vil blive annulleret af operatøren.

Alensa bevarer retten til at justere priserne, eksempevis i forbindelse med de skiftende markedsforhold, konkurrence, producentens krav, osv. Vi prøver at vedligeholde de mindste priser på det Danske marked. Kunderne må godt anmode om en lavere pris, så længe betingelserne beskrevet på Laveste Pris garanti siden er overholdt.

Tilbage til navigationsmenuen

Problemer med betalingen

  • Du skal først tjekke med din bank eller din Paypal konto for at se hvorvidt betalingen er gået igennem, og for at kunne rette eventuelle tekniske fejl vedr. din betaling.
  • Hvis din betaling er succesfuld men ikke bliver vist i vores system som betalt, venligst kontakt os her: info@alensa.dk og vi skal nok validere den med vores regningsafdeling.
  • Hvis der er problemer med betalingssiden, prøv at logge ind på din alensa.dk konto fra en anden browser eller enhed.

Tilbage til navigationsmenuen

Leveringsomkos­tninger og bemærkninger

Leveringsomkos­tninger og bemærkninger

DAO365

Kredit- eller debitkort

29 kr

PayPal

29 kr

Bankoverførsel

29 kr

GLS

Kredit- eller debitkort

39 kr

PayPal

39 kr

Bankoverførsel

39 kr

DHL Express

Kredit- eller debitkort

89 kr

PayPal

89 kr

Bankoverførsel

89 kr

Færøerne, Grønland og fjerntliggende områder

Kredit- eller debitkort

89 kr

PayPal

89 kr

Bankoverførsel

89 kr

Budbee

Kredit- eller debitkort

25 kr

PayPal

25 kr

Bankoverførsel

25 kr

UPS Express

Kredit- eller debitkort

69 kr

PayPal

69 kr

Bankoverførsel

69 kr

Notater:

  • Prisen på porto er inklusiv moms
  • Prisen er fastsat, uanset hvilken betalingsmetode man vælger, og omfatter indpakning og forsendelse
  • Leveringsomkos­tningerne er uafhængig af ordrens størrelse

Gratis fragt hos Alensa.dk

Alensa giver gratis fragt på alle kontaktlinser, briller og solbriller!

Alle andre produkter kan få gratis levering, hvis den samlede pris overtræder 499 kr.
Gratis levering gælder kun for vores almindelige levering, såsom DAO365 og GLS, IKKE for ekspreslevering som DHL.

Sommetider giver Alensa.dk dig tilbud gratis fragt. Disse tilbud og priser er tilgængelige som vist på hjemmesiden, i mailkampagner eller på sociale medieplatformer, når købet er lavet. Længden og betingelserne af hver tilbud vil blive offentliggjort ved starten af tilbuddet. Disse skal respekteres for at tilbuddet kan anvendes.

Levering udenfor Danmark

Vi leverer ikke til andre lande gennem denne webbutik. Hvis du har brug for levering til et andet EU land, bør du besøge vores hjemmeside for det pågældende land: www.alensa.eu.

Levering efter betaling

Alensa.dk sender først pakkerne ud efter betalingen er gennemført. Vær opmærksom på, at hvis du vælger at betale via bankoverførsel, kan leveringen ske på et senere tidspunkt. Hvis du vil gerne få din pakke tidligere, så må du sende os en bekræftelse om din betaling udstedt af din bank. Du kan læse mere om dine muligheder for betaling her. Nogle specifike kontaktlinse-parametre vil, på grund af deres sjældenhed, ikke være tilgængelige på lager på købstidspunktet. Alensa vil reservere disse linser for kunden og bestille dem straks direkte fra producenten. Betalingen trækkes ved købstidspunktet, og ikke ved leveringstidspun­ktet. Betalingen af ikke-på-lager ordrer skal ske med det samme, ellers kan vi ikke bekræfte din bestilling af varerne.

Ekstra service: pakkeforsikring

For et ekstra gebyr har du mulighed for at forsikre din pakke. Denne forsikring dækker pakker i tilfælde af, at de går tabt eller beskadiges under transit. Dette betyder, at så snart vi bekræfter, at din pakke er tabt eller beskadiget på nogen måde, sender vi straks en ny pakke, der indeholder de samme varer, uden behov for først at initiere den lange protokol, der er beskrevet nedenfor. Hvis din ordre indeholder specielle skræddersyede varer såsom brugerdefinerede briller eller unikke linskombinationer, skal du huske på, at det tager ekstra tid at forberede dem.

Tilføjelse af varer

Vær opmærksom på, at på grund af det store antal ordrer som bliver behandlet af vores lager, kan vi ikke give dig en garanti for at kunne fusionere eller ændre afsluttede ordrer. Hvis du gerne vil fusionere mere end en ordre, eller tilføje eller ændre en afsluttet ordre, venligst kontakt vores kundeservice lige med det samme og vi vil vurdere muligheden fra sag til sag. Vores kundeservice er kun tilgængelig mellem kl. 9 om morgenen og kl. 5 om aftenen. Din ordre betragtes som fuldført ved betalingstid. Hvis du vil gerne tilføje noget, skal du lave en ny ordre, standard leveringspriser vil blive anvendte.

Tilbage til navigationsmenuen

Leveringstider

Leveringsservice Estimerede leveringstider
DAO365 2–4 arbejdsdage fra forsendelsesdatoen
GLS 2–4 arbejdsdage fra forsendelsesdatoen
DHL 1–2 arbejdsdage fra forsendelsesdatoen
Færøerne, Grønland og fjerntliggende områder 3–5 arbejdsdage fra forsendelsesdatoen
Budbee 2–3 arbejdsdage fra forsendelsesdatoen
UPS Express 1–2 arbejdsdage fra forsendelsesdatoen

Notat:

  • Hvis din ordre er lavet før middag, vil den blive afsendt den samme dag
  • Hvis din ordre er lavet efter middag, vil den blive afsendt den følgende arbejdsdag
  • Hvis du vælger at betale via bankoverførsel, vil forsendelsen ske arbejdsdagen efter den dag overførslen blev effektueret og verificeret af vores regnskabsafdeling
  • Ordrer afsendes ikke i weekender
  • Estimerede leveringstider beregnes fra den dag pakken sendes, og ikke nødvendigvis fra den dag ordren er placeret

Pakkesporing

Kunden skal selv holde øje med leveringen af sin pakke, da Alensa arbejder med en stor antal af ordrer hver dag.

Log ind på din Alensa profil og gå til din Order Oversigt hvor du vil finde dit Forsendelsesnummer.

Klik på Forsendelsesnummer og du vil blive videreført til DAO365 eller DHL hjemmesiden, hvor du kan se hvor din pakke befinder sig lige nu.

Forsendelsen af ikke-på-lager varer

Nogle varer vil, på grund af deres sjældenhed, ikke være på lager på købstidspunktet. Vi vil reservere varerne for dig og bestille linserne straks, direkte fra producenten. Det betyder at leveringen af pakken kan tage længere tid. Forsendelsen af specifikke kontaktlinser som ikke altid er på lager afhænger af vores leverandørers betingelser og kan tage mellem 1 og 8 uger.

Når du vælger at bestille dine linser, vil du blive vist en forventet forsendelsesdato. Dette kan ændre sig når du vælger parametrene. Kunden er forpligtet til at overvåge dette nøjagtigt når vedkommende handler med os.

Alensa non-stock products delivery times

Efter du har valgt parametrene, vil du blive fremvist en ny forventet forsendelsesdato, som vist ovenfor. Vær opmærksom på at ‘på lager’ betegner den generelle tilgængelighed af varen – det betyder ikke at din unikke kombination er på lager. Henvis venligst kun til den forventet forsendelsesdato afsløret ved siden af rullemenuerne for leveringsoplys­ninger vedrørende din specifikke ordre. Hver forventet leveringsforsin­kelse vil blive bekræftet, når du fortsætter til indkøbskurvens side og igen i ordrebekræftel­sesmailen. Kunden vil få det at vide, hvis kun en del af ordren er på lager ved bestillingen, og pakken vil først blive afsendt når alle varer er tilgængelige. Alensa har ret til at ændre tilgængeligheden og forventet forsendelsesdatoer efter ordren er lavet.

Ordrer som består af både på-lager og ikke-på-lager varer

Efter du har valgt de korrekte parametre til alle ønskede varer, og lige før du skal betale, bedes du at være meget opmærksom på den forventede leveringstid, for de enkelte produkter i din kurv.

Det kan ske, at producenten oplever driftsmæssige vanskeligheder, og at levering til vores lager ikke er helt dækket. Leveringstiden afhænger altid direkte af vores leverandørers betingelser og kan tage flere uger. Ikke-lagerførte varer inkluderer også bestilte kontaktlinser, linser med meget usædvanlige dioptriske parametre osv., som vi ikke har fysisk på lager. Angivelsen af afsendelsestid­spunktet er vejledende og baseret på data fra den seneste periode. Denne oplysning angiver det forventede forsendelsestid­spunkt fra vores lager og er en del af tabellen, hvor Køberen angiver dioptriske parametre.

Eksempel på oplysninger om afsendelse af varer:
Alensa non-stock products delivery times basket

Ved at bekræfte og afslutte betalingen, accepterer kunden, at hele ordren først afsendes, når alle de bestilte produkter er på lager. Afsendelsen af ’på-lager varer’ før afsendelsen af ’ikke-på-lager varer’ må kun ske under særlige omstændigheder. Man kan godt betale et ekstra leveringsgebyr (Svarende til de normale forsendelsesom­kostninger) for at få ‘på-lager’ varerne før resten af ordren.

Tilbage til navigationsmenuen

Problemer med Leveringen

DHL skal bruge din underskrift ved levering. Sørg for, at nogen vil være til stede på din leveringsadresse i åbningstiden mandag til fredag. Leveringer bliver ikke foretaget i weekenden.

Vi er ikke ansvarlige for forsinkelser af leveringen medført af vores logistiske partnere eller situationer uden for vores kontrol såsom vejr, helligdage osv. Husk at vi fremlægger en forventet leveringsdato foreslået af vores leveringspartnere. I sjældne situationer kan nogle pakker ankomme uden for den givne tidsramme. For at sikre den bedste mulige levering, bedes du angive alle dine adresseoplysninger (gadenavn, husnummer, postnummer og by) og et telefonnummer, så vores logistikpartnere kan kontakte dig, hvis det er nødvendigt. Når din ordre er afsendt, får du et sporings- og forsendelsesnummer, hvor du kan følge din forsendelse online. Tøv ikke med at kontakte os, hvis du bemærker eventuelle problemer med sporingen. Vores kundeserviceme­darbejdere vil håndtere dine spørgsmål hurtigt og effektivt.

Hvis en pakke ikke kan leveres, af en hvilken som helst grund, vil den blive opbevaret hos en lokal pakkeshop eller logistikcenter for en anden forsendelse eller samling. Hvis den er uafhentet, vil varen blive sendt tilbage til os eller destrueret. Det er derfor køberens ansvar at sikre sig at pakken vil blive modtaget på den angivne adresse og at kommunikere direkte med leveringsselskabet om eventuelle forespørgsler når pakken er i transit eller under opbevaring. Destruerede ordrer vil ikke være refunderede eller erstattede.

Krav protokol

Hvis en pakke bliver tabt, mangler eller er leveret forkert, indleder vi et erstatningskrav hos vores leveringspartner(e) på dine vegne. For at indlede kravet er to bekræftelser nødvendige: 1.) en underskrevet bekræftelse fra kunden om, at pakken ikke blev modtaget; 2.) En bekræftelse fra leveringsselskabet om, at pakken er blevet forkert behandlet.

Når erstatningskravet er indledt, vil vi straks refundere beløbet eller sende dig en ny ordre, hvad end du foretrækker. Vi vil ikke refundere penge eller afsende nye ordrer så længe pakken stadig er på vej og indtil den officielt er erklæret tabt af leveringsfirmaet. Men hvis du har købt vores pakkeforsikring, kan vi straks sende en ny pakke, og du behøver ikke vente, indtil din anmodning er behandlet.

Ødelagt emballering

Kontaktlinserne og andet tilbehør er leveret i en robust beholder af en tilstrækkelig størrelse for at sikre at varerne ikke bliver ødelagte. Der kan dog ske uheld og, hvis en pakke bliver ødelagt under forsendelsen, SKAL DU IKKE tage imod den ved levering . Du skal dog beskrive grundet til det i leveringsproto­kollen, som for eksempel “knækket boks”, “væskelæk” osv. Venligst kontakt os straks, så vi hurtigt kan adressere problemet og give dig en ny levering.

Tilbage til navigationsmenuen

Garanti og Returnering

Den 12-måneders garantiperiode begynder, når køberen modtager varen. Hvis den købte produkt, emballagen eller brugsanvisningen angiver en udløbsdato i uoverensstemmelse med særlige juridiske bestemmelser, skal garantiperioden udløbe på udløbsdatoen. Vi leverer ofte kontaktlinser med en længere udløbsdato end 24 måneder. Anvendelsesdatoen er udskrevet på hvert produkt og emballage. Hvis du har spørgsmål eller du er i tvivl angående udløbsdatoer, bedes du kontakte vores kundeservice på info@alensa.dk.

Ombytning og returnering skal opfylde alle følgende betingelser:

  • Pakker med kontaktlinser skal være uåbnede, ubeskadigede og i en gensalgbar tilstand *
  • De komplette varer skal returneres uden manglende komponenter.
  • Retur af briller og solbriller er angivet nedenfor.
  • Kundeservice skal altid kontaktes inden returnering af varer.
  • Produkter, der returneres i annulleringsperiode (inden for 30 dage efter modtagelse), refunderes fuldt ud.
  • Retur af uåbnede varer, efter den 30-dages fortrydelsesperiode er afsluttet, vil blive vurderet afhængigt af produktets garanti og udløbsdato (som tidligere nævnt skal produktet kunne videresælges). Produkterne skal dog returneres til Alensa.dk ikke længere end 365 dage fra den oprindelige købsdato.
  • Hvis Alensa har lavet en fejl og sendt de forkerte produkter, skal du rapportere dette til kundeservice inden for 30 dage efter modtagelse af varerne.
  • Produkterne skal være købt på Alensa.dk inden for et år fra den oprindelige købsdato.

I overensstemmelse med EU's sundheds- og sikkerhedsbes­temmelser

Bytte- og returpolitikken anvendes til:

  • Ombytning af linser vedrørende forskellige parametre
  • Erstatning til en anden vare (Kunden skal købe den nye vare enkeltvist og vil få pengene tilbage for det gamle produkt når pakken er kommet retur til os.)
  • TopVue og Gelone pengene-tilbage garanti
  • Varer som bliver sendt til kvalitetstjek
    Kunden skal følge alle retningslinjer angivet i vores Bytte & retur politik når vedkommende vil sende en vare retur.

Returnering af solbriller og briller med styrke:

Varerne må ikke være brugt eller beskadiget. Den originale indpakning må ikke være destrueret. Hvis du vil bytte eller have pengene tilbage på dine solbriller inden for 30 dage fra kvitteringsdatoen, kræver vi at det fulde produkt returneres, hvilket inkluderer etui, den ydre æske, alting inde i æsken, eventuelle pudseklude, og ethvert produktklistermærke og andre mærker. Med andre ord skal produktet være i nøjagtig samme stand som da det blev købt. Produktet anses som værende ufuldstændigt hvis der mangler noget af det førnævnte tilbehør. I tilfælde af manglende eller beskadiget tilbehør, er returnering ikke muligt. Tak for din forståelse og efterlevelse.

Briller med styrke er produceret baseret på specifikke individuelle behov og er derfor ikke berettiget til returnering. Kun stellet kan kvalificeres som en mulig refundering. Denne betingelse gælder fra det øjeblik, briller er afsluttet uanset forsendelsessta­tus.

Alle ombytninger og returneringer skal følge denne procedure:

Alensa er ikke ansvarlig for returtilfælde som ikke har fulgt proceduren som er angivet her . Venligst kontakt vores kundeservice først via kontaktformularen på hjemmesiden eller via mail for at beskrive grunden til returnering og angiv også andre vigtige informationer (ordrenummer, beskrivelse af varerne, osv.). Vores medarbejdere vil kigge på din sag for at sikre at den møder alle returkrav og vil hjælpe dig med at fortsætte videre.

Vores kundeserviceme­darbejdere prøver at besvare dig inden for 1-2 arbejdsdage . Når din retur eller bytteaftale er godkendt, vil du få et returseddel. Venligst KUN brug det ved returneringen af din vare.

Returprocessen foregår ved følgende 4 trin:

  • 1. Godkend din returnering ved at kontakte vores kundeservice
  • 2. Vores kundeservice vil give dig en returseddel
  • 3. Du skal pakke din vare og bruge denne seddel
  • 4. Send din vare tilbage til os

  • Venligst send uåbnede og uknækkede linseæsker (eller linsevæsker) med posten i en robust kasse, og IKKE som brev, for at sikre at de ikke bliver ødelagt under transporten. Tilføj en kvittering fra Alensa.dk sammen med vejledninger om din forventede handling. Hvis du har brug for nye parametre, skal du tilføje den rigtige information. Hvis du ønsker en tilbagebetaling til din bankkonto, skal du give os al den information vi har brug for til at sende dig pengene. Hvis du har betalt online, vil tilbagebetalingen ske automatisk til din PayPal konto eller til kortet du har brugt ved dit køb.

    Det er MEGET VIGTIGT at du sørger for at modtage en kvittering på returneringen. Kundeservice vil spørge dig om denne, hvis der er mistanke om at pakken er mistet eller noget andet er gået galt under returneringen.

    Returpriser

    Kunden er forpligtet til at betale fragtomkostningen forbundet med vare retur . Alensa.dk betaler ikke ved retur af varer som var købt forkert eller som skal ikke bruges mere. Hvis det dog er vores egen skyld, alle bytte og retur omkostninger betales af Alensa. Vi vil sende dig nye linser uden nogen ekstra udgifter.

    Retur behandlingstid

    Alensa.dk vil bekræfte modtagne retur af varer og vil opdatere dig om tilstanden af din nye ordre. Vi prøver at tjekke alle returneringer inden for 30 dage. Venligst kontakt vores kundeservice hvis du synes at der er en forsinkelse.

    Retur processen vil tage lidt længere når det handler om solbriller som skal være i deres uåbnet og uknækket emballage. Det er fordi autenticiteten og tilstanden af returnerede solbriller skal først være undersøgt og verificeret af vores primære lagerafdeling.

    Køberen er enig med at respektere returprocessens nødvendige periode. .

    Tilbage til navigationsmenuen

    Klager over Varer og Betjening

    Klager over at have modtaget det forkerte produkt kan kun fremsættes inden for 30 dage efter leveringsdatoen for det pågældende produkt . Klager, der fremsættes senere end 30 dage efter modtagelse af produktet, accepteres ikke længere. Vi anbefaler dig derfor altid at kontrollere dit produkt straks efter modtagelse og kontakte os hurtigst muligt, hvis der er sket en fejl.

    Alensa.dk vil ikke tage imod klager hvis varen er smidt ud og ikke kan undersøges. Venligst lad være med at smide varer ud, der er mistænkt for at være defekte, og send os billeder som synligt bevis på enhver skade eller defekt. Ved reklamation skal kunden først kontakte kundeserviceaf­delingen, og vil derefter blive informeret om hvordan sagen skal fortsætte. Hvis en produkt skal returneres, skal kunden følge proceduren i vores Bytte & Retur Politik.

    Klager over TopVue og Gelone varer er behandlet under Tpengene-tilbage garanti, så længe alle vilkår er mødt.

    Alensa.dk er on online virksomhed der sælger kontaktlinser og andet tilbehør, og er ikke øjenlæge eller en professionel medicinsk enhed . Det vil sige, at det er ulovligt for os at give dig prøvelinser eller at erstatte individuelle linser. Alensa må kun handle med komplette pakker.

    At kræve en ordre betalt med et gavekort

    I tilfælde af et krav om en ordre betalt af en voucher, refunderes beløbet betalt af voucheren i form af en kreditering til kundekontoen hos den køber, der har anvendt voucheren. Hvis købet er betalt med en voucher og midler (tillægsbetaling), kan køber beslutte, hvordan de ønsker at returnere den ekstra betaling (til købers bankkonto eller også i form af en kreditering til kundekontoen).

    Defekte linser eller klager over deres kvalitet

    Hvis du gerne vil klage over kvaliteten af dine linser (rødme, sløret syn, tørhed, ubehagelig følelse), kan vi sende dem til fabrikanten som vil lave et grundigt kvalitetstjek af varerne. Bemærk at dette kan tage op til flere måneder, inklusiv leveringstiden, mens vi venter på det endelige resultat fra fabrikanten. Linserne skal muligvis afsendes til andre lande for undersøgelse, og dette kan også påvirke processens længde. Når en fabrikationsfejl er identificeret, vil vi sende dig nye linser med de samme parametre, helt gratis. Hvis der er ingen frabrikationsfejl, kan vi ikke refundere dig for varerne og heller ikke sende dig nye linser.

    Hvis du ønsker at sende en ødelagt vare retur, bedes du pakke den ind i en robust beholder og afsende den med posten. Dette er for at forhindre skade under transport. Linser, der bliver yderligere ødelagte under transporten, vil ikke blive taget imod og de vil heller ikke blive refunderet eller byttet. For at fabrikanten kan lave en fuldstændig undersøgelse, skal kunden afsende linserne og alt indpakning, inklusiv den originale kasse og alle øvrige, uåbnede linser udskrevet sammen med varens batchnummer. Hvis du vil gerne returnere en kontaktlinse som har været uemballeret (eller brugt), skal linsens udtørring under transport forhindres. Venligst placer linsen i et etui med væske og luk den fast. Da hver returnering er unik, anbefaler vi at du tager kontakt til vores kundeservice på forhånd, for at fastsætte de rigtige detaljer (hvor mange linser vil være returneret, hvis pakken var åbnet eller uåbnet, vil kassen være inkluderet, kommunikation af batchnummeret, osv.) ved info@alensa.dk. Varerne som du gerne vil sende retur skal være ledsagede af et brev som beskriver produktets fejl og den forventet resultat (erstatning af linser eller refundering). Bemærk venligst, at denne proces kan tage op til en måned, da vi venter på det endelige resultat fra producenten. Nogle linser skal muligvis sendes til analyse i udlandet, hvilket også kan påvirke længden af denne proces, men enhver form for reklamation vil dog blive behandlet inden for 30 dage.

    Vær opmærksom på, at du bliver bedt om at sende os en gyldig recept , når du fremsætter et krav om tilbagebetalin­g/erstatning for linser, som du mistænker for at være defekte. Selvom det ikke er nødvendigt at vise din recept, når du køber linser online, skal du altid have en gyldig recept, der ikke er ældre end et år. Når der udføres en kvalitetskontrol, er denne recept krævet for at kunne kontrollere, om styrken og andre parametre af de linser, du har købt, matcher din recept eller ej.

    Hvis en defekt viser sig inden for seks måneder efter modtagelsen, og det er klart identificeret, at der er tale om en reel mangel, anses varen for at have været mangelfuld ved modtagelsen. Køber har ret til at udøve retten til at gøre en mangel gældende inden 24 måneder efter modtagelsen.

    Utilfredshed grundet at have modtaget linser i forkert styrke

    Altid kontakt kundeservice med det samme hvis du ser at du har modtaget linser i din forkerte styrke, helst før du åbner æsken med linserne. I det tilfælde vi har sendt dig de forkerte linser, grundet en fejl fra vores side, vil vi refundere dine penge eller sende dig nye linser uden ekstra omkostninger. Dog, i tilfælde af at du selv har bestilt linser, der ikke matcher dine nuværende parametre og styrker, kan vi kun bytte eller refundere dine linser, hvis æsken er uåbnet, ubrugte og ubeskadigede. Du er selv ansvarlig for at have en officiel recept der ikke er ældre end 1 år. Vær opmærksom mens du bestiller linserne, så du er sikker på at du ikke indsætter de forkerte styrker. I tilfælde af uenighed, har Alensa ret til at bede om din recept og verificere den med din aktuelle ordre

    Utilfredshed ved et nyt linsemærke

    Ved at bytte til en anden linsemærke, selvom det er anbefalet af en specialist, tager kunden en risiko for at denne mærke vil ikke passe til sine behov. Sælgeren er ikke ansvarlig for hvilken som helst komplikationer eller ubehag resulterede ved ikke at bære en lægeordineret linsemærke. Du skal derfor altid snakke med din læge før du vil købe nye kontaktlinser. Hver kunde kan have en anderledes oplevelse med den samme linsetype. Alensa er ikke ansvarlig for problemer angående kontaktlinser som er købt uden en anbefaling fra en optiker eller en læge, på forhånd. Kunderne forventes altid at have en recept og at købe kun linserne der er ordineret af lægen. Dette gælder også for linsevæsker, øjendråber og sprays.

    De returnerede varer skal være intakte.

    Utilfredshed med effekten af farvede linser

    Den ultimative effekt af at bære farvede linser er meget subjektiv og kan variere pga. mange betingelser og påvirkninger. Allerførst, effekten vil være påvirket af pigmenteringen af dine øjne. For det andet, den kan være påvirket af eksterne faktorer, som lysforhold, makeup og dit valg af tøj. Derudover, typen af farvede linser (Forbedrende eller uigennemsigtige) kan give en forskellig resultat ved dækningen af din naturlige øjenfarve. Da det er umuligt at forudsige resultatet for hver person, vi giver ikke nogen tilbagebetalinger på farvede linser når man er utilfreds med udseendet. Kunden er enig, ved købet, at farvede linser kan ikke refunderes, medmindre der er en fabrikationsfejl som er godkendt af producenten.

    Klager over solbriller, stel og briller med styrke

    Solbriller, stel og briller med styrke leveres i optimal stand og er grundigt kontrolleret for kvalitet inden afsendelse.Det er ikke muligt for os at acceptere klager over briller, hvis de ikke er blevet brugt korrekt i henhold til brugsanvisningen, eller hvis de er blevet beskadiget på grund af forkert pleje af brillerne (f.eks. ved at rengøre brillerne med en klud, der ikke er specielt beregnet til at rengøre briller osv.) Desuden er skader på brillerne som følge af udsættelse for ekstreme temperaturer (f.eks. sauna, opvarmet bil osv.) eller aggressive/slibende stoffer (hårprodukter, havvand osv.) ikke berettiget til reklamation. Garantien på briller dækker heller ikke defekter, der skyldes normal slitage og hyppig brug. I det sjældne tilfælde, at varerne skulle ankomme beskadigede eller defekte, venligst kontakt vores kundeservice, og vi vil gennemgå sagen for at hjælpe dig. Imidlertid er klager over skader forårsaget af forkert brug, forkert pleje, normalt slid og hyppig brug ikke berettiget til erstatning. Yderligere rabatter eller erstatning kan ikke gives for skader forårsaget af kunden.

    Køber anerkender også, at i tilfælde af køb af et separat brillestel er sælger ikke ansvarlig for skader på stellet som følge af uprofessionel slibning af linserne foretaget af en tredjepart.

    Send venligst de annoncerede briller tilbage i den originale æske inklusive rengøringskluden.

    Klager over hjemmesiden og dens indhold

    Alensa er berettiget til at udskifte hjemmesidens indhold på ethvert tidspunkt. Vi prøver at give vores kunder de nyeste oplysninger, men vi kan ikke være ansvarlige for midlertidigt vildledt orienteringn eller fejl. Det gælder også for tekniske fejl forårsagede af onsindede angreb eller software (vira, hackere, osv.) Hvis du oplever problemer med vores hjemmeside eller dens indhold, venligst kontakt vores kundeservice, og vi vil kigge på din sag,.

    Kundernes kommentarer på vores hjemmeside repræsenterer ikke Alensas meninger, synspuntker, eller stillinger, og de skal ses som subjektive. Sådanne kommentarer skal ikke forståes som anbefalinger eller retningslinjer. Alensa.dk vil prøve at redigere, rette, eller besvare hvilken som helst usand eller ukorrekt information. Problematiske eller grove brugere vil blive slettet.

    Billederne på vores hjemmeside er ment som en illustration af den virkelige version af tilbudte produkter, men er ikke et billede af det eksakte produkt kunden vil modtage. Produktbilleder der viser produktnummer, holdbarhedsdato, osv. Vil, når bestilt, have forskellige numre, unikt til den specifikke vare. Nogle produkter bliver også produceret forskellige steder, der alle er ejet af den samme, originale fabrikant. Disse former for stedbestemte, tidsbestemte og unikke identifikation­snumre betyder ikke at det produkt du får ikke er det produkt du har bestilt. Claims og klager baseret på disse print-baserede forskelle mellem hjemmeside og modtagne produkt vil ikke blive accepteret.

    Tilbage til navigationsmenuen

    Alternative Konfliktløsninger

    Forbrugerne har ret til at ansøge om Alternative Konfliktløsninger hvis de er ikke tilfreds med resultatet af en klage eller hvis de tror at sælgeren har misbrugt forbrugerens rettigheder. Sælgeren kan kontaktes på e-mail adressen info@alensa.dk. Hvis sælgeren afviser retsafgørelsen eller besvarer ikke på anmeldelsen indenfor 30 dage, kunden har ret til at klage til Alternative Konfliktløsninger enheden, som er juridisk bundet af EU-retten (S.I. no. 343 of 2015). Klagen kan afleveres som beskrevet i Dansk og EU-retten (S.I. no. 343 of 2015).

    Forbrugeren må også lave en online klage via EU Online Konfliktløsninger platformen (ODR platformen) - https://ec.europa.eu/…in/index.cfm?… .

    Betydningen af ‘forbrugere’ dækker mennesker som handler udenfor deres virksomhed, håndværk, erhverv, eller handle. Alligevel, hvis kontrakten er indgået til en formål til dels indenfor og til dels udenfor personens handle (dobbelt formål kontrakter) og handlingsformålet er så begrænset at den ikke er dominerende i den overordnede sammenhæng af forsyningen, den person skal også ses som en forbruger. Alternative Konfliktløsninger dækker procedurer for udenretligt bilæggelse af tvister vedrørende kontraktforhold som stammer fra salgskontrakter eller servicekontrakter mellem en sælger og en forbruger. Alternative Konfliktløsninger dækker kun langdistance købsaftaler. Alternative Konfliktløsninger dækker ikke tvister hvor værdien af anmeldelsen er ikke over €20. Alternative Konfliktløsninger enheden kan godt anvende et lille gebyr som forbrugeren skal betale for at lave sin klag. Dette gebyr må ikke være højere en €5, inklusiv moms.

    Tilbage til navigationsmenuen

    Tilbagetrækning fra kontrakten


    Fortrydelse af købsaftalen

    Under EU-retten, alle har ret til at tilbagetrække sig fra en kontrakt imellem 14 dage fra leveringsdatoen. Køberen skal se på de følgende betingelser, hvis hun/han vil gerne tilbagetrække sig fra kontrakten:

    Returnerede varer skal være komplette

    Varerne må ikke være brugte eller ødelagte. Den originale pakning må ikke være åben. Hvis forbrugeren åbner pakken, kan varen ikke længere bruges pga. hygiejne og sikkerhedsmæssige årsager. Sådan en vare er ikke længere salgbart og den kan ikke returneres. Dette inkluderer ikke solbriller og briller rammer. Hvis du vil gerne returnere eller ombytte solbriller eller briller rammer imellem 14 dage fra leveringsdatoen, vi påkræver at du afsender den komplette vare, inklusiv brillekassen, den ydre kasse, indsatsen, rensekludene, og hverken identifikation klistermærker eller tags. Varen er beregnet som ufuldstændig hvis den ikke består af alle disse elementer og derfor, en ombytning eller returnering vil ikke ske. Tak for din forståelse og overholdelse.

    Briller med styrke er produceret baseret på specifikke individuelle behov og er derfor ikke berettiget til returnering. Kun stellet kan kvalificeres som en mulig refundering. Denne betingelse gælder fra det øjeblik, briller er afsluttet uanset forsendelsessta­tus.

    Påkrævet dokumentation

    Venligst vedhæft kvitteringen som du har fået fra Alensa.dk, dens kopi eller din ordre nummer. Glem ikke at inkludere din kontonummer, hvis det bliver nødvendigt.

    Varerne skal returneres i den originale tilstand

    Venligst afsend de returnerede varer i en robust papkasse, i stedet for en konvolut (selvom den er anti-chok). Hvis forsendelsen bliver ødelagt i transporten, er vi ikke forpligtet til at acceptere den. Hvis man vil tilbagetrækkes fra kontrakten, og hvis kunden betragter de ovenstående pligter, vil hun/han tilbagebetales inklsiv de original fragtomkostninger. Køberen skal kun betale returomkostnin­gerne. Tilbagebetalingen til kunden vil ske inden for 2-10 dage fra modtagelsen af de salgbare varer.

    Priser og forløb af returneringer

    Hvis alle de nødvendige forhold er mødt, vil køberen få en fuld tilbagebetaling. Returforsendel­sesomkostninger­ne er kundens ansvar. Alle returneringer skal behandles som beskrevet i vores Bytte & Retur Politik.

    I tilfælde af fortrydelse af købskontrakten af ​​en ordre betalt af en voucher, returneres det beløb, som er betalt af voucheren, i form af en kredit til kundens konto hos den køber, der brugte voucheren. Hvis købet er betalt med en voucher og midler (top-up), kan køber beslutte, i hvilken form de ønsker at returnere top-up (til købers bankkonto eller også i form af en kreditering til kundekonto).

    Tilbage til navigationsmenuen

    Privat Politik

    Beskyttelsen og udarbejdelsen af personlige data er omfattet af den følgende privat politik .

    Tilbage til navigationsmenuen

    PriceRunner Købsgaranti

    Dit køb hos os er helt gratis omfattet af PriceRunner Købsgaranti. Det sikrer dig op til 50.000 kroner, hvis et problem skulle opstå i forbindelse med dit køb. For at være omfattet af Købsgarantien, skal du blot være registreret medlem på PriceRunner.

    Selvom du ikke allerede er medlem på PriceRunner og er kommet ind til vores hjemmeside via dem, kan dit køb stadig blive omfattet af Købsgarantien. Det eneste, du behøver at gøre, er at registrere dig inden for en time efter dit køb. At blive medlem er gratis og tager mindre end tre minutter! Få PriceRunner Købsgaranti i dag

    PriceRunner Købsgaranti sikrer dig i tilfælde af skade på varen ved levering, beskadiget vare, hvis en vare mangler ved levering, hvis varen er forkert eller fejlbehæftet eller hvis levering af varen udebliver. Husk på, at bestillingen skal være adresseret til dig som forbruger.

    Købsgarantien erstatter dig som kunde for både anskaffelses- og fragtomkostninger og den direkte økonomiske skade, du har lidt. For værditab, udeblevne indtægter eller andre direkte eller indirekte omkostninger gives ingen erstatning.

    På PriceRunner finder du en liste med kategorier, der ikke er dækket af garantien, samt de gældende brugervilkår.